Blogg

Rörelseglädje och realistiska mål för att hålla motivationen levande!

Hur håller man motivationen vid liv?
De flesta av oss känner säkert igen känslan av att vara taggad till tusen ena dagen, man har satt upp mål, delmål, köpt nya träningskläder, gjort upp en träningsplan, lovat sig själv att sluta med diverse onyttig mat och snacks. Man kör på ett par dagar, kanske en vecka, sen kommer en dag då man inte alls känner för att gå till gymmet, följa dendär träningsplanen. Samtidigt blir man jobbigt sugen på choklad, en lyxigare middag eller en kaka till kaffet.

Eftersom att man har satt upp strikta mål om att följa den där planen till punkt och pricka, och att aaaldrig mer äta något onyttigt – så kommer det kännas som ett misslyckande om vi bryter det. Det är aldrig bra att känna ett misslyckande, det vill vi undvika.

Hur kan man då göra? 
Jo, jag tror på att sätta mål, våga drömma och sikta högt, men jag tror också det är otroligt viktigt att vara realistisk för att lyckas långsiktigt. Jag tror också på att hitta rörelseglädje.

Istället för att släpa sig till gymmet och halvhjärtat göra sina knäböj för att det stod på schemat just idag, så tror jag det är viktigt med variation. Det finns mååånga vägar till rörelse och motion. Har du provat andra träningsformer? Vad gillar du? Vad blir du glad av? Vad tycker du är roligt? Dansa, simma, gå, boxas, lyfta tungt, cirkelpass, springa, hoppa, grupp-pass eller gymma? HITTA DIN GREJ! En avgörande sak för att du ska hålla i och fortsätta, är att du tycker det är roligt. Då kommer du vilja komma tillbaka och göra det igen.

Jag nämnde även realistiska mål. Lek med tanken att jag äter godis, skräpmat eller annat onyttigt 3 gånger i veckan, så istället för att säga till mig själv att jag ALDRIG MER ska äta något onyttigt, kanske jag börjar med att bara äta onyttigt på helgerna? Jag börjar med att utesluta det i veckorna. Jag håller mig till lördagsgodiset. På så vis kan jag njuta av det med gott samvete, och jag behöver heller inte se det som ett misslyckande den dag jag vill äta min choklad.

Vi har bättre dagar och sämre dagar. Ge inte upp så fort det kommer ett hjärnspöke och talar om att soffan känns skönare än promenaden eller träningen. Fighta mot dom, vinn mot dom. Lika viktigt är det att du känner dig nöjd över din prestation. Resan till målet ska vara rolig. Ingenting händer över en natt, det är en process. Se till att ha roligt och må bra på vägen, för det är just det som kommer ta dig till dina mål.

_MG_6388

Tillsist vill jag trycka på det jag startade med. Hitta DIN grej. Det som ger dig energi, gör dig glad och som kommer ge dig ett endorfinpåslag. Då kommer du vilja göra det igen. Och igen. Och igen.

Lycka till! 

En klar favoritlunch!

God middag folket! 
Hoppas ni har en fin torsdag i det härliga höstvädret.

Snart är det dax för dagens träningpass, men innan dess behöver vi såklart fylla på vår maskin (kroppen) med lite nytt bränsle och välbehövlig energi för att orka ta ut sig under träningspasset!

Detta är en väldigt ENKEL, god och nyttig lunch som jag vill dela med mig utav till er… Proteinrik bananpannkaka! Jag ljuger inte om jag säger att den fyller upp minst 3 utav mina luncher varje vecka….
Med ”nyttig” så menar jag i detta fallet att den innehåller alla våra tre viktigaste näringsämnen, protein, fett och kolhydrater. Som vi gärna vill få i oss, toppen!
Det är väldigt simpelt att slänga ihop, och kräver bara 6 ingredienser som man ofta har hemma… Här kommer recept för 1 portion!

1 banan
1 ägg
1 dl havregryn 
1 skopa forever ultra vanilj (för extra protein och godare smak!) – går att köpa utav mig
0.5 dl mjölk (mer eller mindre beroende på vilken konsistens du vill ha)
Kanel (jag gillar kanel, så öser på rätt bra)

Blanda allt till en smet och stek i kokosolja.
Idag valde jag att toppa med bär (vitaminrikt) och jordnötssmör (bra fetter!)

NJUT AV DIN GODA LUNCH & LYCKA TILL MED TRÄNINGEN 🙂

Hälsoeffekter av konditionsträning

Höja pulsen, träna intensivt, trötta ut oss. Varför ska vi göra det? 
Idag är det många av oss som hittat till gymmet och styrketräningen, vilket är grymt! Jag skriver bland annat om detta i mitt förra inlägg.
Är det fortfarande viktigt att träna konditionen? Ja. Det finns många fördelar att höja pulsen och flåsa lite emellanåt!

  • Vi ökar vår syreupptagningsförmåga (vår kondition), vilket leder till att vi orkar mer, både under träningspassen men även i vardagen! Vilket i sin tur kan leda till högre effektivitet, t.e.x. under en arbetsdag på jobbet, eller i hemmet.
  • Vi förbättrar hjärtats pumpförmåga. Hjärtat kan alltså pumpa ut mer blod vid varje slag.
  • Efter ett högintensivt pass (tex intervaller där du jobbar på ca 85% av ditt VO2 max) kan fettförbränningen öka med ca 5% upp till 1 helt dygn efter passet.
  • Kroppen producerar fler endorfiner! Som är ”kroppens egna lyckopiller”. Tänk dig när du käkar choklad, och man känner sig sådär gottigt belönad, fast träningspasset får den känslan att hålla i längre 😉
  • Vi stärker vårt immunförsvar!
  • Vi blir lite gladare! Hjärnan tänker automatiskt positivare tankar.
  • Vi ökar inte endast vår livslängd med ett starkare hjärta, utan även vår livskvalité!

Kondition kan tränas på många olika sätt! Ni som gillar styrketräning, kan fortfarande få upp flåset. Kör övningar som tränar de stora muskelgrupperna, tex ben. Eller övningar som tar både över/underkropp, istället för isolerade övningar som tex bicepcurls. (Om du är ute efter att träna konditionen). Släng in pulshöjande övningar, som hoppa hopprep, burpees, eller snabba fötter. Jag brukar även superseta. Vilket innebär att man sätter ihop 2 övningar som man kör direkt efter varandra utan vila. På så sätt håller man uppe pulsen under en längre stund.

Det är viktigt att vi tränar vår kondition med jämna mellanrum. Hjärtat behöver jobba. Variera dig mellan högintensiv intervallträning till medelintensiva, lite längre konditionspass. Tycker du inte om att löpa eller cykla, så finns det så mycket annat! Dans, bollsporter, gruppträningspass, boxning? Bara fantasin som sätter stopp! Våga prova dig fram och hitta det som passar dig. För att det ska vara hållbart, behöver du hitta något som du tycker är roligt.
Enligt rekommendationerna av fysisk aktivitet, så bör vi röra på oss 150 min i veckan, måttlig intensitet. Det som är så bra när vi då väljer att få upp flåset och pulsen rejält, mha ett högintensivt pass, så ger det dubbel effekt. Så 15 min högintensiv träning räknas som 30 min medelintensiv träning. Därav ännu en fördel med högintensiva pass om du t.e.x. har brist på tid!?

(Medelintensiv träning = pulsen höjs och du flåsar, men kan hålla en konversation. T.e.x en rask promenad eller lugn jogging.

Högintensiv träning = Pulsen höjs markant, och du har svårt att hålla uppe en konversation. T.e.x. intervallträning.)

LYCKA TILL! 🙂

Varför är vi fysiskt aktiva?

Det finns nog en väldans massa svar på den frågan. Varför tränar vi egentligen?
Det är på något sätt ”skämmigt” att säga som anledning, men jag tror att majoriteten av folket som håller sig fysisk aktiva, har som anledning att ”se bra ut”. Hålla oss i form, helt enkelt. Jag tycker verkligen inte det är något fel. Jag själv har absolut detta som en utav mina anledningar. Dock tror jag att det är viktigt att hitta och förstå fler anledningar. För många finns det. Alla fantastiska hälsoeffekter, tillexempel!

Att vi stärker vårt hjärta, våra muskler, skelett och leder. Att vi ökar vår pumpförmåga och syreupptagningsförmåga. (Måttet på vår kondition).

Styrketräning VS konditionsträning? 
Det finns de som endast tränar konditionsträning och andra som endast hänger på gymmet för att bygga starkare och större muskler.
Jag tror helt klart på en mix utav detta. Vi behöver vara starka och funktionella för att underlätta i alla lägen i vardagen. För visst vill vi orka bära tunga saker? Orka måla om huset? Dona i trädgården, utan att få ont? Men vi vill också orka cykla snabbt till jobbet, leka med barnen eller springa ett tävlingslopp. Vi vill leva länge, men framförallt, vi vill leva med kvalité.

Allt eller inget. Hör jag ofta. Antingen är man hälsosam, och då till 110%. Vi ska helst öka träningen till fem gånger i veckan, och samtidigt börja äta nyttigt. Och att äta nyttigt innebär att man måste UTESLUTA ALLT som innehåller socker, eller farliga fetter. Som kan göra oss överviktiga. ”Det kan vara svårt att börja äta sunt” säger många. Väga maten. Räkna kalorier. Veta vilka och hur mycket av varje näringsämne vi får i oss. Och givetvis, aldrig äta något onyttigt.
Behöver det vara på det sättet då? Allt eller inget? Behöver det ens vara svårt att äta sunt? Jag anser inte det.
Ät råvaror med mer näring i. Fullkornsprodukter, helfabrikat. Ät dina kolhydrater, protein och fetter, och prova dig fram för att hitta vilken balans som funkar bäst för dig. Vi vet ju vad skräpmat är, och att det inte är bra att äta för ofta. Dra ner på det då. Bestäm dig för att äta det max 2 gånger i månaden. Och godiset då? Ja, men gå tillbaka till det hederliga LÖRDAGSGODISET, och njut av det den kvällen framför tv:n. Det är inte avgörande. Det är alla de gånger du väljer det hälsosamma alternativet framför det onyttiga som räknas, inte den gången du unnar dig och väljer godiset.

”Man äter ofta sundare när man tränar regelbundet”
Bra. Fokusera på det då. Jag väljer alla dagar i veckan att fokusera på min träning, än på min kost. Det blir så mycket roligare. Att tänka på vilket träningspass jag ska köra, om jag kanske orkar lyfta lite tyngre denna gången, än att tänka på vad jag bör äta och inte. Det blir så mycket mer positiv klang i hjärnan. Och återigen, tänk vilka fler hälsoeffekter du får på köpet när du rör på dig. Hjärtat får jobba, konditionen blir bättre och DU blir starkare! Och kom sedan ihåg, att det kan vara enkelt att äta hälsosamt.
Som Eleine Eksvärd sa, ”Vi borde fokusera mer på vikten vi lyfter, än vikten på vågen”. 

Det ÄR kul att känna sig stark, snabb och pigg. Du förtjänar det. Det handlar inte om prestation, om att se bra ut. Det är så mycket mer än att ”forma kroppen”, men jag tycker fortfarande du ska ha det som din motivation, om det är så. Men se till att vara DIN EGEN MOTIVATION OCH INSPIRATIONSKÄLLA.

Nu blev det en lång text, men det kändes fint att få dela lite tankar och åsikter med er. Maila mig om ni undrar över något! Ni kan skriva ett meddelande under fliken ”kontakta oss”.

Kram, Ellen